Effectieve interne communicatie: narrowcasting

We weten het allemaal: als je je medewerkers goed informeert, voelen zij zich meer betrokken en werken ze dus harder. Het is belangrijk om effectief te communiceren. Zo behaal je immers sneller en beter je doelstellingen van het bedrijf. Narrowcasting kan hier een goed hulpmiddel bij zijn.

Het communiceren via een beeldscherm op prominente plaatsen in jouw bedrijf kan helpen om medewerkers beter te informeren over lopende zaken. In feite maak jij op dat moment de keuze voor de informatie die je wil geven tussen alle andere communicatie die een medewerkers dagelijks te verwerken krijgt.

narrowcasting 2

Een wandeling naar het toilet of een moment van wachten bij de printer kunnen mooie kansen zijn om hier gebruik van te maken. Bovendien is de kracht van herhaling daarbij belangrijk. Als de medewerker na zijn wandeling naar het toilet, het bericht ook nog eens voorbij ziet komen op het beeldscherm in de kantine en later nog eens op het beeldscherm bij de printer, zal hij jouw informatie niet snel vergeten.

narrowcasting

Het is hierbij wel belangrijk dat je rekening houdt met de verschillende behoeften aan informatie. Let dus op de hoeveelheid informatie voor een bepaalde doelgroep en of dit wel relevant is voor iedereen die voorbij loopt. Je kunt de informatie bijvoorbeeld zo toespitsen dat de medewerkers van het hoofdkantoor andere informatie krijgen te zien dan medewerkers in de fabriek.

Narrowcasting is een middel dat je kunt inzetten als ontspannend en informatief. Daarnaast is het een spontaan middel, want de doelgroep ziet de informatie zonder er bewust om te vragen. Hierdoor vraagt het om een juiste balans tussen actuele, relevante, betrouwbare en onderhoudende content. Je hebt namelijk geen garantie dat jouw informatie ook bekeken, begrepen en gewaardeerd wordt.

Hier zie je twee voorbeelden die laten zien hoe je dit communicatiemiddel kan inzetten.

Bron: Interne communicatie info

Dit bericht is gepubliceerd op 5 maart 2014 om 19:40 en is opgeslagen onder Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

2 gedachten over “Effectieve interne communicatie: narrowcasting

  1. Evelien op schreef:

    Herhaling van de boodschap is bij dit middel erg van belang. Alleen over de kosten van dit hulpmiddel wordt niks verteld. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: